Meggyőzés

Hogyan lehet meggyőzni egy embert? Hogyan lehet meggyőzni sok embert? Észérvekkel? A legritkább esetben. Szimpátiával, fenyegetéssel, extra jövedelem ígéretével?

Ha Meggyőző akarsz lenni, ne az értelem, hanem az érdekek nyelvét beszéld.
(Benjamin Franklin)

Mocskos dolog? A jó szex is az. Mégis majd' mindenki használja így vagy úgy. Tudatosan vagy ösztönösen, esetlenül vagy ügyesen. És ami a legfontosabb: mindig, minden élethelyzetben, minden társadalmi szinten a meggyőzés eszközeinek "áldozatai" vagyunk. Ha nem akarod, ne használd, de legalább ismerd fel, hogy tudj felelősségteljesen, tudatosan és előnyösen dönteni akkor, amikor valaki meg akar győzni!

ajánlott irodalom

Robert B. Cialdini: Hatás (HVG kiadó Zrt., Budapest, 2009)

Malcolm Gladwell: Fordulópont (HVG kiadó Zrt., Budapest, 2007)

perzentáció

2010.04.25. 21:06 - Pep

A meggyőzésben nagy szerepet játszik a hatásos érvelés. Figyelnünk kell a meggyőzendő fél hitelességére, érzelmi állapotára. Fontos, hogy a másik felet is meghallgassuk, ez számunkra kedvező irányba befolyásolhatja a végeredményt. A tulajdonképpeni eredményes és jó meggyőzés négy elkülöníthető elemből áll (Jay A. Conger 1999)

Az eredményes meggyőzés négy lépése

A meggyőzésben nagy szerepet játszik a hatásos érvelés. Figyelnünk kell a meggyőzendő fél hitelességére, érzelmi állapotára. Fontos, hogy a másik felet is meghallgassuk, ez számunkra kedvező irányba befolyásolhatja a végeredményt. A tulajdonképpeni eredményes és jó meggyőzés négy elkülöníthető elemből áll (Conger 1999).

  1. Hitelesség megalapozása: A meggyőzni kívánó félnek hitelesség nélkül nincs esélye. A hitelesség két forrása a szakértelem és a kapcsolatok. Valakit akkor tartanak kiváló szakembernek, ha hosszú ideje józan ítéletűnek bizonyul, javaslatai megfontoltságról és tájékozottságról tesznek tanúbizonyságot. Ha nem elegendő a szaktudásunk, tanulhatunk formális és informális oktatás keretében, de felkérhetünk egy szaktanácsadót is, hogy segítsen minket szaktudásával. Támaszkodhatunk publikációkra, és kísérleti projekteket is indíthatunk. A hiteles kollégák odafigyelnek másokra, szem előtt tartják mások érdekeit. Nem jellemzőek rájuk a szélsőséges érzelmi állapotok vagy hullámzó teljesítmény. Szilárdak a kapcsolataik, a többiek hajlamosak a legjobbat feltételezni róluk. Kapcsolati hiányosságok esetén beszéljünk egyenként a meggyőzendő kulcsemberekkel, gyűjtsünk össze minél többfajta véleményt, vonjunk be olyan hasonló gondolkodású kollégákat, akiknek jó kapcsolatuk van a hallgatósággal.
  2. Közös pontok megtalálása: álláspontunknak vonzónak kell lennie. A kölcsönösen előnyös megoldási javaslatunkat a meggyőzendőkkel párbeszédet folytatva alakítsuk ki. A körültekintő vizsgálódás után a hallgatóság számára vonzó mondandóval tudunk előállni.
  3. A bizonyítékok érzékletes felvonultatása: színesen, szemléletesen fogalmazzunk. A számszerű adatokat egészítsük ki metaforákkal, történetekkel. Nyelvezetünket szóképek jellemezzék, amelyek majd álláspontunkat impozánssá és kézenfoghatóvá teszik. A számoknak nincs érzelmi töltésük.
  4. Érzelmi azonosulás: Mutassuk ki, hogy milyen érzelmi szálak fűznek az álláspontunkhoz. De vigyázzunk, mert ha túlzottan érzelmesek vagyunk, kétségbe vonható a tisztánlátásunk. A hallgatóság érzelmi állapotához, elvárásaihoz kell igazítani az érvelés hangvételét.

A meggyőzésben elkövethető típushibák

  1. Nyíltan, határozottan próbálják kifejteni álláspontjukat: A menedzser kezdetben határozottan kinyilvánítja álláspontját, azután állhatatosságával, logikájával és terjengős beszédfűzésével próbálja lezárni a gondolatot. Ha a meggyőzési folyamat elején álláspontunkat túl határozottan fejtjük ki, az ellenzők tábora ebbe belekapaszkodhat, harcolhat ellene. Célszerűbb, ha álláspontunkat fortéllyal és óvatossággal vezetjük elő.
  2. Nem hajlandók kompromisszumokra: Sok az olyan menedzser, aki a kompromisszumot visszakozásnak tartja. Kompromisszumok nélkül nincs eredményes meggyőzés. A kompromisszumok jobb, fenntarthatóbb közös megoldásokhoz vezetnek. A meggyőzés kölcsönös engedmények egymásutánja: a meggyőzni kívánó fél az esetek többségében a másik fél viselkedésével és álláspontjával együtt sajátját is megváltoztatja a folyamat során. Figyelnünk kell másokra, az ő nézőpontjukat is be kell építenünk a sajátunkba.
  3. Azt hiszik, a meggyőzés titka az elsöprő érvelésben rejlik: Az érvek önmagukban a meggyőzésnek csupán egy részét alkotják. Fontos még a hitelesség, az álláspont megfelelő megfogalmazása, az érzelmi szinten való kapcsolatteremtés, az előadásmód stílusa.
  4. Úgy gondolják, hogy a meggyőzés egyszeri erőfeszítés: A meggyőzés folyamat, jellemzően az emberek meghallgatását, az adott álláspont ellenőrzését, az új álláspont kialakítását, további ellenőrzést, kompromisszumok beépítését és az újbóli próbálkozást is magában foglalja.

Dr. Z

Egy az egyben átvéve innen: 

drprezi.com/az-eredmenyes-meggyozes-negy-lepese/

A bejegyzés trackback címe:

https://meggyozes.blog.hu/api/trackback/id/tr721951073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása